Online buying impulse: via shopping, sales promotion and trust

  • Orfyanny S. Themba STIEM Bongaya Makassar
Keywords: Shopping enjoyment, Sales Promotion, Trust, Impulse Buying

Abstract

The aim of this study is to understand the simultaneous and partial influence between shopping, promotion of sales and trust in stimulating purchasing online. survey method using a questionnaire. The technique for sampling was judgmental sampling. The population is Makassar's people, shopee consumers. The sample consisted of 96 people. Data analysis methods used are descriptive analysis and techniques of multiple regression. The results showed that simultaneous and partial shopping, sales promotion and trust influenced positive and meaningful impulses in shopping

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardiansyah, & Nurdin, H. (2020). Pengaruh Diskon Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Online Shop Shopee (Study Kasus Pada Mahasiswa STIE Bima) . Jurnal Penelitian Ekonomi dan Akuntansi (JPENSI), 5(2), 136-146.
Darmaningrum, P. C., & Sukaatmadja, I. G. (2019). Peran Shopping Enjoyment Memediasi Pengaruh Hedonic Motivation Terhadap Impulse Buying. E-Jurnal Manajemen, 8(6), 3756-3783.
Diany, A. A., Sangen, M., & Faisal, I. (2019). Pengaruh Sales Promotion Dan Store Atmosphere Ter-hadap Positive Emotion Dan Perilaku Impulse Buying Di Departement Store Matahari Duta Mall, Banjarmasin. JWM. Jurnal Wawasan Manajemen, 7(1).
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23. Semarang: Badan Pen-erbit Universitas Diponegoro.
Helmalia, & Afrinawati. (2018). Pengaruh e-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. JEBI(Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 3(2), 237-246.
Irianti, D. B., & Herawati, W. (2017). Studi Tentang Impulse Buying Pada Konsumen Ranch Market Bukit Darmo Boulevard Surabaya. Equilibrium, 18-30.
Iskandar, D., & Nasution, M. I. (2019). Prosiding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1. Sumatera Utara.
Jogiyanto, H. (2014). Metodologi Penelitian Bisnis (salah kaprah dan pengalaman-pengalaman). Yog-yakarta: BPFE.
Muhammad, R., Wibowo, L., & Lisnawati. (2018). Gambaran Kualitas Informasi ,Shopping Enjoyment Dan Keputusan Pembelian Pada Followers Instagramkamar Gadget. Journal of Business Manage-ment Education, 3(1), 97-106.
Nidyakirana, R. H., & Maftukhah, I. (2016). Membangun Emosi Positif Melalui Promosi Penjualan dan Lingkungan Toko Dampaknya Terhadap Impulse Buying. Management Analysis Journal, 5(4), 375-388.
Oktafiana, S., & Indriastuti, H. (2018). Membangun Motivasi Hedonic Shopping Dan Store Atmosphere Terhadap Impulse Buying Pada Konsumen Matahari Departement Store Mall Plaza Mulia Sa-marinda. SNMEB. (Seminar Nasional Manajemen dan Ekonomi Bisnis)., 1, 441-421.
Ompi, A. P., Sepang, J., & Wenas, R. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Terjadinya Pembelian Impulsif Produk Fashion di Outletcardinal Mega Mall Manado. Jurnal EMBA, 6(4), 2918 –2927.
Putra, A. P., & Adam, M. (2020). Pengaruh Shopping Enjoyment Terhadap Impulse Buying Dengan Product Browsing Sebagai Variabel Mediasi Pada Konsumen Shopee Online Shop(Studi Pada Ma-hasiswa Di Universitas Syiah Kuala Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 5(1), 52-61.
Rumyeni, R., & Al Haq, R. (2014). Pengaruh Sales Promotion Terhadap Perilaku Pembelian Secara Im-pulse Buying Wanita Bekerja Pada Matahari Department Store Plaza Citra Pekanbaru. Jurnal Ap-likasi Bisnis, 4(2), 89-109.
Saputra, A., Nurhayanti, B., & Utama, D. (2018). Pengaruh Electronic Commerce Terhadap Keberhasi-lan Usaha Di Kawasan Tekstil Cigondewah Kota Bandung. Strategic, 18(2), 81-90.
Sari, Y. T., & Suroso, A. (2015). Pengaruh Kepercayaan Konsumen Terhadap Toko Online Pada Pem-belian Impulsif. Performance, 21(1).
Themba, O. S. (2019). Price Discount, Sales Promotion Dan Bonus Pack Terhadap Impulse Buying Pa-da Pt Matahari Departement Store Makassar. Akmen. Jurnal Ilmiah., 16(2).
Ummah, N. M., & Rahayu, S. A. (2020). Fashion Involvement, Shopping Lifestyle dan Pembelian Im-pulsif Produk Fashion. Jurnal Penelitian Psikologi, 11(1), 33-40.
Utami, C. W. (2017). Manajemen Ritel : Strategi&Implemntasi Operasional Bisnis Ritel Modern di In-donesia. Jakarta: Salemba Empat.
Wijaya, M. E. (2017). Pengaruh Hedonic Motive Dan Shopping Enjoyment Terhadap Impulse Buying Yang Dimediasi Oleh Browsing Pada Konsumen Belanja Online di Yogyakarta. OPTIMAL, 14(2), 1-13.
Yolandari, N. D., & Kusumadewi, N. W. (2018). Pengaruh Pengalaman Pelanggan Dan Kepercayaan Terhadap Niat Beli Ulang Secara Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Situs Online Berrybenka.com). E-Jurnal Manajemn Unud, 7(10), 5343-5378.
Yusnidar, Y., Samsir, S., & Restuti, S. (2014). Pengaruh Kepercayaan Dan Persepsi Resiko Terhadap Minat Beli Dan Keputusan Pembelian Produk Fashion Secara Online Di Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi Pembangunan., 4(12).
Zahara, R. (2019, April). Pengaruh Sales Promotion Terhadap Impulse Buying Konsumen. JMSAB. Jurnal Manajemen Strategi dan Aplikasi Bisnis, 2(1), 39-44.
Published
2021-01-19
How to Cite
Themba, O. S. (2021). Online buying impulse: via shopping, sales promotion and trust. Point of View Research Management, 2(1), 19-25. Retrieved from https://www.journal.accountingpointofview.id/index.php/POVREMA/article/view/113
Section
Articles