THE INFLUENCE OF LEADERSHIP QUALITY ON EMPLOYEE PERFORMANCE THROUGH PUBLIC SERVICE MOTIVATION AND SOFT SKILL COMPETENCIES IN MAKASSSAR MAIN PORT AUTHORITY OFFICE
Abstract
To find out and analyze the Quality of Leadership on Employee Performance through Public Service Motivation and Soft Skill Competencies at the Makasssar Main Port Authority Office. The analysis method used in this study is path analysis, because the researcher wants to ascertain the influence of Leadership Quality on Employee Performance through Public Service Motivation and Soft Skill Competency at the Makasssar Main Port Authority Office with the population in this study is all employees totaling 113 respondents, The data collection technique in this study is using a questionnaire. The results of this study show that quality leadership, when combined with the public service motivation of employees and qualified soft skill competencies, can improve employee performance. Likewise, public service motivation and good soft skills competencies will have an impact on improving the quality of leadership so that employee performance will be better
Downloads
References
Dariansyah, D. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi, dan Kualitas Pelayanan terhadap Kinerja Pegawai Kantor Pelayanan Pajak Pratama Kramat Jati. Jurnal Sosio e-kons, 10(2), 150-164.
Dau, Y. L. D. (2020). Pengaruh Kepemimpinan, Kompetensi Dosen, Perilaku Belajar, Motivasi Belajar ter-hadap Kualitas Soft Skill Mahasiswa Stipas Keuskupang Agung Kupang. Selidik (Jurnal Seputar Penelitian Pendidikan Keagamaan), 1(1), 1-18.
Febriansyah, F., Sumarmi, S., & Haryono, S. (2020). Pengaruh Kepemimpinan, Kemampuan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pendidikan Provinsi Sumsel Dimediasi Motivasi Kerja. Jurnal Manajemen Dayasaing, 22(1), 21-28.
Firdaus, I. C. (2022). Pengaruh Pengalaman Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Soft Skill Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Luluk Bordir Collection Pasuruan) (Doctoral dissertation, Universi-tas Muhammadiyah Malang).
Khasanah, K. (2015). Pengaruh Motivasi Pelayanan Publik Terhadap Kinerja pegawai Badan Perizinan Terpadu dan Penanaman modal Di Kota Makasar.
Kjeldsen, A. M. (2015). Dynamics of Public Service Motivation Dynamics of Public Service Motivation
Isnaini, P., & Karim, A. (2021). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak Dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatu-han Wajib Pajak Kendaraan Bermotor. PAY Jurnal Keuangan dan Perbankan, 3(1), 27-37.
Maddatuang, B., Syukur, A., & Karim 3rd, A. (2021). The Role of BUMDes in Sustanaible Economic at En-rekang Regency. Indian Journal of Economics and Business, 20(2).
Mujibuddakwah, M., & Sutama, M. P. (2020). Implementasi Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah SDIT Muhammadiyah Al–Kautsar (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Sura-karta).
Mulyani, N. M. A. R., Sinarwati, N. K., & Yuniarta, G. A. (2017). Analisis Pengaruh Motivasi Pelayanan Pub-lik Dan Kualitas Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Kinerja Organisasi Sektor Publik Dengan Akuntabilitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Kasus Pada Dinas Kesehatan Kabupaten Buleleng). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, 7(1).
Nasution, L., & Ichsan, R. N. (2021). Pengaruh penerapan kepemimpinan terhadap kinerja pegawai pada Kantor Dinas Pendidikan Kabupaten Karo. Jurnal Ilmiah METADATA, 3(1), 308-320.
Nuryana, I., & Triwahyudiyanto, T. (2016). Pengaruh Softskill Dan Hardskill Terhadap Kinerja Siswa Prak-erin Smk Modern AL–RIFA’ IE (Studi pada Siswa Prakerin SMK Modern Al-Rifa’ ie Gondanglegi). JPIG (Jurnal Pendidikan dan Ilmu Geografi), 1(1).
Resmita, T. (2014). Pengaruh Motivasi Pelayanan Publik Terhadap Komitmen Afektif Pegawai Negeri Sipil di Lingkungan Pemerintah Kota Yogyakarta (Doctoral dissertation, UAJY).
Rande, D. (2016). Pengaruh kompetensi terhadap kinerja pegawai pada dinas perhubungan, komunikasi dan informatika kabupaten mamuju utara. Katalogis, 4(2).
Rosmaini, R., & Tanjung, H. (2019). Pengaruh kompetensi, motivasi, dan kepuasan kerja terhadap kinerja pegawai. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 2(1), 1-15.
Rokhayati, A., Kambara, R., & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh Soft Skill dan Perencanaan Karir Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kualitas Pelatihan Sebagai Variabel Modertor (Studi Empiris Pada Pt. Krakatau Tirta Industri Cilegon Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa, 1(2).
Rustianingtyas, P. (2016). Kualitas Pemimpin dan Implikasinya Terhadap Pencapaian Kinerja Organisasi. Jurnal Paradigma Madani, 3(2), 45-50.
Saputra, B. (2016). Pengaruh Motivasi Pelayanan Publik Dan Kompetensi Terhadap Kinerja Aparatur Sipil Negara Rsud Kabupaten Pasaman Barat (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).
Sholikhah, Z. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Rendah Hati, Kualitas Kehidupan Kerja, dan Motivasi Pela-yanan terhadap Organizational Citizenship Behavior Pegawai Sektor Publik. Probisnis, 14(1), 53-67.
Sutrisno, Edy. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Kencana, Prenadamedia, Group.
Jakarta.
Syamsibar, H. (2022). Pengaruh Kualitas Kepemimpinan Terhadap Kinerja Pegawai di Kantor Dinas Peker-jaan Umum Kabupaten Enrekang. YUME: Journal of Management, 5(2), 128-139.
Widarni, E. L., & Prabowo, B. H. (2021). Pengaruh Motivasi Pelayanan Publik, Persepsi Dukungan Organ-isasi, Dan Kompatibilitas Terhadap Kinerja Pegawal Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Ka-bupaten MALANG. Dinamika Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 11(2).
Zuhry, A. W., & Sugiyarti, G. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Diklat Struktural, Komitmen Organ-isasi Terhadap Kompetensi. JMSP (Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 1-11.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.