THE EFFECT OF NURSING CARE SERVICE QUALITY AND FACILITIES ON PATIENT LOYALTY THROUGH INPATIENT SATISFACTION AT UPT RSUD ARIFIN NU'MANG

  • Rosnaini, Ansar, Kurniawaty STIE Amkop Makassar, South Sulawesi, Indonesia
Keywords: Nursing Care Service Quality, Facili-ties, Patient Satisfaction, Patient Loyal-ty

Abstract

This study aims to examine whether the quality of nursing care services and hospital facilities affect patient satisfaction and patient loyalty, as well as to test the mediating role of patient satisfaction at RSUD Arifin Nu’mang, Sidrap Regency. The research approach used is quantitative, employing a correlational method to test the relationship between independent and dependent variables, involving an intervening variable. The sample in this study consists of 190 inpatients at RSUD Arifin Nu’mang, Sidrap Regency. Data analysis was performed using path analysis and the Sobel test. The results of the study concluded that improvements in the quality of nursing care services and adequate hospital facilities not only significantly enhance patient satisfaction but also impact the increase in patient loyalty at RSUD Arifin Nu’mang, Sidrap Regency. This study shows that the quality of nursing care services is the most dominant variable in increasing patient loyalty in the hospital, followed by the aspects of facilities and patient satisfaction. Another interesting finding is that the quality of nursing care services and hospital facilities also significantly affect patient loyalty through the mediation of patient satisfaction. In other words, the higher the quality of services and facilities in the hospital, the greater the patient satisfaction, which in turn will increase patient loyalty

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardian, I., Nu'im Haiya, N., & Azizah, I. R. (2021). Kualitas pelayanan keperawatan meningkatkan kepuasan dan loyalitas pasien. NURSCOPE: Jurnal Penelitian dan Pemikiran Ilmiah Keperawatan, 7(2), 86-96.
Arifin, S., Rahman, A., Muhyi, R., Putri, A. O., & Hadianor, H. (2019). Hubungan usia, tingkat pendidikan, fasilitas kesehatan dengan kepuasan pasien di puskesmas muara laung. Jurnal Publikasi Kesehatan Masyarakat Indonesia, 6(2).
Azwar, A. (2010). Menjaga Mutu Pelayanan Kesehatan Aplikasi Prinsip Lingkaran Pemecahan Masalah. Ja-karta: Pustaka Sinar Harapan.
Dewi, S.N., & Sukesi. (2022). Pengaruh Brand Image dan Kualitas Pelayanan pada Loyalitas Pasien dengan Kepuasan Pasien Sebagai Variabel Intervening. IDEI: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 3(1), 9-21.
Griffin, E. M. (2016). A first look at communication theory. Fifth Edition. Boston: McGraw-Hill.
Herman, H., Kamase, J., Nujum, S., & Dewi, R. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan, Perbaikan Layanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Umum Daerah Batara Siang Kabupaten Pangkep. Jurnal Ekonomi Global, 1(2), 185-199.
Hidayat, A. W., Setianingsih, L. E., & Marini, I. (2023). Pengaruh Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Bpjs Di Puskesmas Cikarang Kabupaten Bekasi Tahun 2023. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 10126-10142.
Hurriyati, R. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. CV Alfabeta
Kotler, Philip. 2013. Marketting Management, 11th ed. Upper Saddle River, New Jersey : Prentice Hall, Inc.
Nastiti, A. D., Kusnanto, & Ahsan. (2017). Pelatihan Caring Dengan Model Partisipatif Untuk\ Peningkatan Kinerja Perawat Dan Mutu Layanan Keperawatan. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, VIII(4), 216–224
Perceka, A. L. (2020). Hubungan Mutu Pelayanan Keperawatan dengan Kepuasan Pasien di Ruangan IGD RSUD Dr. Slamet Garut. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 6(2), 270-277.
Poerwani, S.K., & Sopacua, E. (2006). Akreditasi sebagai upaya peningkatan mutu pelayananrumah sakit. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 9(3), 125-133.
Putri, T., & Pradiani, T. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan dan Fasilitas Terhadap Loyalitas Dengan Kepua-san Pasien Rawat Jalan Sebagai Intervening Di Klinik Fast Medika Center. Bursa: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 2(1), 1-17.
Rahma, D. A., & Prayoga, D. (2022). Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Loyalitas Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit: Scoping Review. Poltekita: Jurnal Ilmu Kesehatan, 16(3), 384-391.
Salman, S. K. M. (2019). Pengaruh mutu layanan dokter dan fasilitas terhadap kepuasan dan loyalitas pasien rawat jalan di Rumah Sakit Islam Jakarta. HSG Journal, 4(2), 81-94.
Sektiyaningsih, I. S., Haryana, A., & Rosalina, S. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan, Citra dan Loyalitas Pasien pada Unit Rawat Jalan RSUD Mampang Prapatan Jakarta Selatan. Journal of business studies, 4(1), 17-29.
Solehudin, S., & Syabanasyah, I. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Pasien. DIAGNOSA: Jurnal Ilmu Kesehatan dan Keperawatan, 1(3), 242-254.
Sudrajat, A. (2023). LOYALITAS PASIEN DI RSUD DR. RS CHASBULLAH ABDUL MAJID KOTA BEKASI DITINJAU DARI KEPUASAN PASIEN DENGAN FASILITAS RUMAH SAKIT SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 2(1), 117-124.
Tamonsang, M., & Apriliyanto, M. D. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Loyalitas Pasien Dengan Kepuasan Pasien Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Poliklinik Jantung RSUD Bakti Dharma Husada Surabaya). PRAGMATIS, 1(2), 72-80.
Tjiptono, F. (2014). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.
Triono, B. S., Penawan, A., & Haryanto, A. T. (2021). MEMBANGUN KEPUASAN DAN LOYALITAS PASIEN DARI ASPEK KUALITAS PELAYANAN, CITRA DI RUMAH SAKIT UMUM PKU MUHAMMADIYAH SURAKARTA. Buletin Ekonomi: Manajemen, Ekonomi Pembangunan, Akuntansi, 17(2), 203-210.
Vigaretha, G., & Handayani, O. W. K. (2018). Peran kepuasan pasien sebagai variabel mediasi pengaruh mu-tu pelayanan terhadap loyalitas pasien. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Develop-ment), 2(4), 543–552.
Widjaja, L., Wijayanti, C. D., & Tjitra, E. (2019). Pengaruh Clinical Pathway Terhadap Mutu Pelayanan Keperawatan Dan Kepuasan Pasien. Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan Indonesia, 9(03), 616-622.
Published
2024-06-11
How to Cite
Kurniawaty, R. A. (2024). THE EFFECT OF NURSING CARE SERVICE QUALITY AND FACILITIES ON PATIENT LOYALTY THROUGH INPATIENT SATISFACTION AT UPT RSUD ARIFIN NU’MANG. Point of View Research Economic Development, 5(2). Retrieved from https://www.journal.accountingpointofview.id/index.php/POVRED/article/view/324
Section
Articles